TWÓRCZOŚĆ RADIOWA

W ramach współpracy z Polskim Radiem (najpierw z Programem III, potem Radiem Bis, a obecnie
z Programem II) uprawiał eseistykę muzyczną oraz formy eksperymentalne. Celem, jaki sobie stawiał przy każdej realizacji było stworzenie nowatorskiego i doskonałego w swym kształcie artystycznym dzieła sztuki radiowej. Działalność artystyczną łączył z refleksją teoretyczną, budując własną teorię dzieła sztuki radiowej.

Za twórczość radiową otrzymał szereg nagród i wyróżnień (m. in. za utwory: „Epitafium dla Władysława Oćwieji”, „Stabat Mater”, „Polonia audiens”, „Słowa i wycinanki”, „Pueri Cantores”, „Na kształt płatków śniegu”. Jego utwory („Stabat Mater” i „Na kształt płatków śniegu”) dwukrotnie reprezentowały polską radiofonię na światowym forum sztuki radiowej Prix Italia.

Ważniejsze dzieła radiowe prezentowane na antenie Polskiego Radia w ostatnich latach:

• cykl programów (13-28.10.2001) prezentujących XII Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego
• cykl esejów o relacji „mistrz-uczeń” w kształceniu artysty przedstawionych podczas Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach (3-11.08.2002)
• cykl programów autorskich „Przestrzeń dzieł wiecznych” (piątki, godz. 22.45-23.45) rozpoczęty 4 października 2002 r.
• cykl 15 cotygodniowych programów „O trudnej sztuce uczenia sztuki”, prezentowanych na antenie II Pr. PR
od października 2004 r. do lutego 2005 r.
• cykl codziennych programów na antenie II Programu Polskiego Radia związanych z XIV (2000), XV (2005) i XVI (2010) Międzynarodowym Konkursem Pianistycznym im. Fryderyka Chopina
• cykl 5 audycji p.t. „Andrzej Markowski i jego muzyczny świat” (30.10-3.11. 2006)
• cykl 5 audycji p.t. „Szkic do portretu Artura Rubinsteina” (17-21.12.2007)

30 września 2001 r. otrzymał Nagrodę Rady Programowej Polskiego Radia „za nowatorską prezentację radiową XIV Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina na antenie Programu 2, która stała się podstawą ważnej debaty o kulturze narodowej, przyciągającej uwagę tak koneserów sztuki, jak i mniej przygotowanych słuchaczy”

• W ramach wystąpień na antenie Radia Maryja (i Telewizji Trwam) m. in. wieczór inaugurujący Międzynarodowy Rok Chopinowski (1.03.2010) oraz program „Henryk Górecki i jego muzyka” (28.01.2010)

TWÓRCZOŚĆ TELEWIZYJNA

Od roku 1985 współpracował z telewizją. Wśród uprawianych przez niego form były: komentarz
w transmitowanych i retransmitowanych koncertach, esej, reportaż artystyczny. Komentował najważniejsze
dla polskiej kultury imprezy muzyczne: • Międzynarodowy Festiwal „Wratislavia Cantans” (1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993, 1996, 1999, 2000)
• Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach (1990, 1995, 1997, 1999, 2000, 2001)
• Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (1986, 1991)
• MiędzYnarodowy Festiwal Chórów Chłopięcych w Poznaniu (1986, 1989)
• Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Grzegorza Fitelberga (1987, 1991)
• Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej w Starym Sączu (1988, 1989, 1991)
• Programy „Stereo i w kolorze”
• Koncert inaugurujący Międzynarodowy Rok Gioacchina Rossiniego (29.02.1992)
• Koncert jubileuszowy Witolda Lutosławskiego z okazji 80. rocznicy urodzin kompozytora (25.01.1993)
• Koncerty monograficzne Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara (1997)
• Recital Gunduli Janowitz (1997)
• cykl dwudziestu czterech audycji autorskich „Marek Dyżewski zaprasza” poświęconych muzyce klasycznej
w wybitnych kreacjach wykonawczych (1997-1998)
• 2 programy „Chopin, jakiego nie znamy” – dla Programu II TVP i Telewizji Polonia (1999)
• 8 recitali Chopinowskich (2000)
• Wykonanie Pasji Józefa Elsnera – Program II TVP (9 i 12 IV 2001), Telewizja Polonia (28 i 29 III 2002)
• Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, 2000, 2005
• Ogólnopolski Turniej Muzyki Chóralnej „Legnica Cantat”, 2006
• Festiwal Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana”, 2006, 2007

WYKŁADY GOŚCINNE

w następujących uczelniach i instytucjach: • akademie muzyczne: w Krakowie, Katowicach, Bydgoszczy, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Białymstoku, Warszawie
• Katolicki Uniwersytet Lubelski
• Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych we Wrocławiu
• Studium Generale Uniwersytetu Wrocławskiego (1993, 1995, 2007, 2008, 2010, 2011)
• Szkoła Kultury Polskiej dla Cudzoziemców (Uniwersytet Wrocławski, 1993)
• Ogólnopolskie Seminaria dla dyrygentów chóralnych: „Schola Cantorum” (Kalisz, 1993, 1994)
• Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat” (1993, 1994, 1995, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008)
• Międzynarodowa Konferencja Rektorów Akademii Muzycznych (Warszawa, 1991)
• Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej (Wilanów, 1993, 1994, 2000)
• Kursy Mistrzowskie Dla Pianistów (Duszniki Zdrój, 1986, 1987, 1992)
• Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok, 1993)
• Międzynarodowy Festiwal Sztuki Radiowej „MACROPHON” (Wrocław, 1993)
• Konwersatorium Muzyki Organowej (Legnica, 1995)
• Forum PAN „Polska edukacja muzyczna wobec przemian systemowych” (Poznań, 1997)
• Sesja w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej „Kultura polska w okresie przemian ustrojowych” (Warszawa, 1998)
• Forum Kultury Dolnośląskiej (Wrocław, 1999, 2000)
• Międzynarodowy Festiwal „Maj z Muzyką Dawną” (Wrocław, 2000, 2003, 2007, 2008, 2009, 2010)
• Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (2000, 2004, 2005)
• Sesja Naukowa „Jan Sebastian Bach i jego dzieło” (Akademia Muzyczna, Warszawa, 2000)
• Festiwal Bachowski (Kraków, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011)
• Festiwal Bachowski (Gdańsk, 2000)
• Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” (Częstochowa, 1993, 1996, 2001, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011)
• Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach (1970, 1981, 1988, 1994, 1998, 2000)
• Letni kurs dla pedagogów japońskich (Akademia Muzyczna w Warszawie, 2000)
• 35 Zjazd Fizyków Polskich (Wrocław, 1995)
• Podyplomowe Studium Teorii Muzyki przy Akademii Muzycznej w Krakowie (1999, 2000)
• Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie (Warszawa, 2000)
• Podyplomowe Studium Teorii Muzyki przy Akademii Muzycznej w Warszawie (1999, 2000, 2002, 2004, 2006)
• Dni Kultury Włoskiej we Wrocławiu (2000, 2001, 2002)
• Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk, 2000)
• Sympozjum „Kościół wobec piękna” (Wyższe Seminarium Duchowne Redempto-rystów, Tuchów 2001)
• Ogólnopolska Sesja Naukowa „Muzyka organowa epoki romantyzmu” (Jelenia Góra, 14-16.09.2001)
• Sesja Naukowa „160 lat opery we Wrocławiu” (Wrocław, 16.09.2001)
• Sympozjum „Świat po tragedii 11 września 2001” (Wrocław, 11.09.2002)
• Ogólnopolska Sesja Artystyczno-Naukowa w 175. rocznicę śmierci Ludwika van Beethovena (Akademia Muzyczna, Łódź, 2002)
• Sesja naukowa „Kultura i sztuka średniowiecza”, (Uniwersytet Śląski, Cieszyn, 8.04.2003)
• Kongres Międzynarodowej Federacji Konkursów Muzycznych (Poznań, 10.05.2003)
• Kongres muzyki liturgicznej – wykład inauguracyjny (Kraków, 17 września 2004)
• Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Nowe wymiary edukacji kulturalnej” (Wrocław, 2004, 2005)
• Ogólnopolskie Warsztaty dla Dyrygentów Chóralnych (Poznań, Akademia Muzyczna: 15.04.2005, 25.03.2011)
• Konferencja „Uczelnie wyższe wobec wyzwań rynku” (Cieszyn, 27.109.2005)
• Sesja naukowa na temat krytyki teatralnej (Wrocław, 14.11.2005)
• Międzynarodowy Festiwal Muzyki Religijnej (Rumia, 2006,)
• Oddział Polskiej Akademii Nauk (Poznań, 2006)
• Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Indywidualności Muzycznych (Łódź, 16. 11.2006)
• Ogólnopolskie Seminarium „Brzmienie chóru a stylowość wykonań” (Bydgoszcz, Akademia Muzyczna, 8.12.2006)
• Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Chanterelle” (Gołuchów-Ostrów Wlkp. 2007, 2008)
• Collegium Musicum (autorski cykl wykładów, Wrocław, 2006-2011)
• Festiwal Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” (Gostyń, 2007)
• Festiwal Sztuki Włókna. XXXIV Międzynarodowe Sympozjum (Kowary, 2007)
• Ogólnopolski (5-dniowy) autorski cykl wykładów i warsztatów „Teoria ćwiczenia – sztuka ćwiczenia”
(Bydgoszcz, Akademia Muzyczna, IX 2007)
• Międzynarodowa Konferencja „Interpretacja muzyki organowej XVII wieku” (Licheń, 2007)
• Wyższe Seminarium Duchowne w Łodzi (2008, 2009)
• Międzynarodowa Sesja Naukowa „Organy Michaela Englera – Interpretacja Utworów Organowych Jana Sebastiana Bacha” (Krzeszów, 2008)
• Sympozjum „Ks. Prof. Julian Michalec – człowiek i dzieło” (Wrocław, 2008)
• V Konkurs „Chopinowskie Interpretacje Młodych” (Konin, 2008, 2009)
• Konkurs Pianistyczny Międzynarodowego Stowarzyszenia Pedagogów Fortepianu (Kraków, 2009)
• Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej. Seminarium dla dyrygentów (Międzyzdroje, 2009, 2011)
• Wieczory Tumskie (Wrocław, 26.07.2009)
• Autorskie seminarium poświęcone sztuce ćwiczenia dla pedagogów średnich szkół muzycznych
(Konin, 24-25.09.2009)
• Konferencja „Kreatywność artystyczna dziecka” (Łódź, 16-18.10.2009)
• Uniwersytet Kazimierza Wielkiego (Bydgoszcz, 5.11.2009)
• XIII Festiwal Sztuki Chrześcijańskiej (Łódź, 19.11. 2009)
• VII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego (Piotrków Trybunalski, 27.11.2009)
• Ogólnopolski Konkurs Młodych Pianistów (Koszalin, 11.05.2010)
• VII Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej (Szczecin, 28.05.2010)
• VI Międzynarodowe Forum Pianistyczne (Sanok, 1-3.02.2011)
• Akademia Sztuki w Szczecinie (15.04.2011)
• Ogólnopolskie seminarium „Psychologiczne podstawy działań edukacyjnych w szkolnictwie artystycznym” (Wrocław, 22.08.2011)

CYKLE WYKŁADOWE

• Akademia Muzyczna we Wrocławiu (1990-1994)
• Instytut Kultury Współczesnej Uniwersytetu Wrocławskiego (1974-1978)
Historia kultury muzycznej. Teoria dzieła sztuki radiowej
• Akademia Muzyczna w Warszawie (1996-1997)
Wybrane zagadnienia z dziejów kultury muzycznej
• Instytut Italianistyki Uniwersytetu Wrocławskiego (1998-2002)
Kultura muzyczna nowożytnych Włoch
• Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego (2004)
Muzyka w kontekście kultury

WYKŁADY ZAGRANICZNE

m. in. w następujących uczelniach i instytucjach:

• Akademia Sztuk Pięknych w Berlinie
• Forum „Geist und Form” w Wiedniu
• Uniwersytet w Gandawie
• Belgijski Instytut Sztuki Eksperymentalnej „Logos”
• Konserwatorium w Nicei
• Konserwatorium w Escorialu
• Konserwatorium w Sankt-Petersburgu
• Konserwatorium w Norymberdze
• Konserwatorium w Bayreuth
• Internationale Studienwoche der Neuen Geistlichen Musik (Bonn-Sinzig)
• Festiwal „Interartes” w Berlinie
• Akademia Muzyczna w Hamburgu
• Podyplomowe Studium Administracji Rządowej (Görlitz)
• Biblioteka Polska w Paryżu
• Oddział Polskiej Akademii Nauk w Paryżu
• Towarzystwo Chopinowskie w Brukseli
• Centrum Kultury i Nauki im. Jana Pawła II w Waszyngtonie

UDZIAŁ W JURY KONKURSÓW MUZYCZNYCH

• Schola Cantorum - Konkurs Zespołów Muzyki Dawnej, Kalisz (sześciokrotnie)
• Legnica Cantat - Ogólnopolski Turniej Chórów (czternastokrotnie)
• Konkurs Dyrygencki im. Lutosławskiego (Białystok)
• Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. N. Paganiniego (Wrocław)
• Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej (Enschede, Holandia)
• Tubantja Preiss (Holandia)
• V i VI Konkurs „Chopinowskie Interpretacje Młodych” (Konin)